Jak sprawdzić po ciąży czy można już ćwiczyć brzuszki?

W czasie ciąży nasz mięśnie proste brzucha mają misję do wykonania. Zdążyłaś zauważyć? Zmiana kształtu brzucha wynika z rozsunięcia się mięśni prostych brzucha, które w prawidłowym ustawieniu przylegają do siebie. Kresa biała łącząca mięśnie proste brzucha rozciąga się, staje się szeroka, stąd też mięśnie odsuwają się do boku. Może to spowodować bóle pleców, mniejszą stabilność kręgosłupa i miednicy. Gdy zmiany są zaawansowane – spowodowane rozejściem mięśni prostych oraz zwiotczeniem całej ściany brzucha, budowa może przypominać stan sprzed ciąży, co powoduje ogromne niezadowolenie dziewczyn. Są pewne cechy, które sprzyjają rozejściu mięśni prostych brzucha po ciąży:

– ciężarna w wieku ponad 35 lat,

– ciąża mnoga,

– wysoka waga urodzeniowa dziecka,

– liczne przebyte ciąże.

Rozciągnięcie kresy białej może doprowadzić do przepukliny pępkowej, ale tym nie będę straszyć. Co robić? Dla bezpieczeństwa poczekać z ćwiczeniami na mięśnie brzucha – do 3 miesięcy po porodzie, a potem poprosić trenera/fizjoterapeutę, żeby sprawdził czy kresa nie jest za bardzo rozciągnięta i czy możesz ćwiczyć brzuch!

Możesz też sprawdzić sama: połóż się na plecach, połóż pod głowę poduszkę, zegnij nogi w kolanach, stopy oprzyj na podłodze. Jedną ręką podeprzyj głowę, weź wdech i przy wydechu palcami drugiej ręki przejedź wzdłuż całej kresy białej – od wyrostka na mostku do spojenia łonowego. Największe rozejście będzie w okolicach pępka, jeśli palce „zapadają się” na 3 palce potwierdza to rozejście się mięśni prostych brzucha.diastasis recti

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *